Tidligere var det ikke været tilladt for PGA Tour spillere, tours og turneringer at have sponsorater indenfor gambling, betting og spiritus, men nu er der kommet mere lempelige regler. Dog ikke indenfor for decideret sports betting, som fortsat ikke er tilladt.
PGA Tour, og de underliggende tours som Korn Ferry Tour og PGA Tour Champions, samt spillere kan derfor nu indgå sponsoraftaler med gambling firmaer.
Gælder casinoer men ikke sports betting
Spillerne blev informeret om de nye regler i foråret, og reglerne er trådt i kraft.
Ændringen gælder sponsorater fra store casinoer, men det er i USA fortsat ikke tilladt med sponsorater fra firmaer indenfor sports betting og bookmakere som William Hill og Bet365, der direkte nævnes af PGA Tour som eksempler.
I maj 2018 afsagde den amerikanske højesteret en dom, som omgjorde et føderalt forbud fra 1992, der gjorde sports betting forbudt i alle stater bortset fra Nevada. Nu er det op til de enkelte stater, om sports betting skal være tilladt, hvilket det er blevet i flere stater.
– Som udviklingen har været siden højesterets afgørelse i maj sidste år, har vi set en bredere accept af sports betting og spil i professionel sport, sagde PGA Tour vicepræsidenten Andy Levinson i en pressemeddelelse og fortsatte:
– Vi følte tiden var inde til at ændre vores regler, så de er i overensstemmelse med den offentlige opfattelse.
Sponsorater kan være med casioner og de såkaldte “daily fantasy” spil-firmaer, men skal promovere ansvarligt spil og være i tråd med PGA Tours integritet.
– Vi vil udvikle partnerskaber indenfor spil og fantasy, som involverer fans og giver dem en dybere måde at nyde golf, siger David Miller, der ligeledes er vicepræsident på PGA Tour.
Spiritus er også tilladt
Udover gambling firmaer der det nu også tilladt for spillerne at være sponseret af spiritus brands og bære deres logoer. TV-selskaber kan også vise spiritus reklamer i dækningen fra PGA Tour.