I en række rigt illustrerede artikler fortæller 19huls udsendte, hvordan man kan opleve Mauritius i december, januar og juli måned. I denne artikel er første kapitel, MAURITIUS I JANUAR, dagbogsnotater fra en rejse til Mauritius midt i østatens normalt våde sæson. Andet kapitel, MAURITIUS I DECEMBER, er reviderede notater fra rejsereporterens tidligere oplevelser blandt golfere og andet godtfolk. Efter artiklens to kapitler er der en fyldig faktaboks med rejsetips m.v.
MAURITIUS I JANUAR. MAHÉBOURG OG OMEGN
Mandagens udflugt går ad den krøllede kystvej forbi tamilske templer, kristne kirker, kinesiske pagoder og muslimske moskéer til The National History Museum of Mauritius i Mahébourg.
På det nationalhistoriske museum er der artefakter fra flere af de mange skibe, der har fået en krank skæbne langs Mauritius kyster. En kanon med Christian den fjerdes segl indgraveret vidner om, at også danske skibe stødte på grund i Det indiske ocean i 1600-tallet.
Efter hollændernes succes med at hjemtage store mængder ibenholt og skabe smukke møbler af det eksotiske mørke træ, blev den danske konge givetvis godt misundelig. Under alle omstændigheder sendte Christian IV i 1622 skibe til Mauritius for at hamstre ibenholt.
Arbejdet med at høste det mørke ved blev udført af indiske slaver, som danskerne hentede i Indien, hvor de havde en handelsstation, Tranquebar, og hvor billig arbejdskraft var lige ved hånden. Sejlrenden ved Mahébourg brugte Christian den fjerdes udsendte så flittigt i årene, der fulgte, at den stadig går under navnet The Danish Entrance.
Hollænderne forlod Mauritius i 1710, hvorefter franskmændene koloniserede øen og kaldte den Île-de-France. Øen var fransk de næste hundrede år, men under Napoleonskrigene mistede Napoleon Frankrigs Ø i Det indiske Ocean.
Korsaren Surcouf, som briterne kaldte piraten Surcouf, var udsendt af Napoleon for at drille de mange engelske handelsskibe, når de var på vej til Indien og sejlede forbi Mascarenerne – øgruppen øst for Madagaskar, som udover Mauritius tæller Réunion, Rodrigues og enkelte andre småøer – for at tanke vand og fødevarer. Surcoufs lille, lynhurtige kaperskib havde så stor succes omkring Mauritius, at briterne, efter at have sat danskerne på plads ved Københavns red i 1807, sendte en større flåde afsted mod Île-de-France. Og i 1810 lammetævede de så franskmændene i et søslag lige uden for Mahébourg, kendt som The Battle of Grand Port, og gjorde øen til engelsk koloni, som ved samme lejlighed skiftede navn tilbage til Mauritius.
På det nationalhistoriske museum i Mahébourg kan man se et maleri, der viser søslaget i 1810 ud for Mahébourg. Billedet, The Battle of Grand Port, er malet af den danske guldaldermaler Anton Melbye, der havde stort talent for at skildre maritim dramatik og derfor fik mange bestillingsopgaver. Billedet er dateret 1859, næsten et halvt århundrede efter selve slaget fandt sted, så maleriet er ikke ligefrem en historisk primærkilde.
En anden, ganske anderledes maritim katastrofe skete næsten samme sted den 25. juli 2020, da et japansk skib, MV Wakashio, stødte på koralrevet og lækkede 1000 ton olie ud for Mahébourg. Skibet er sidenhen blevet slæbt væk, som man kan se her, meget af olien samlet op og miljøkrisen undgået.
Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, som man siger. Rederiet bag det strandede japanske skib, Mitsui O.S.K Lines Ltd. (MOL), har siden 2020 etableret MOL (Mauritius) Ltd. ”for at støtte og yde finansiering til kort- og langsigtede lokale projekter relateret til genopretning af det naturlige miljø og støtte til lokalsamfund i Mauritius” (https://www.mol.co.jp/en/formauritius/ MOL, 2023)
Efter al den historiske snak melder sulten sig, og den kan man få stillet på Biscuiterie Rault, der i fem generationer har været verdensberømte i Mauritius for at lave småkager af rodfrugten maniok, der efter kogning bliver til kassava, en stivelsesholdig masse, der normalt bruges til grød, ølbrygning m.v. Småkageproduktionen på Biscuiterie Rault kan man følge hele vejen fra maniokrødder til småkager, som geskæftige kvinder laver på samlebånd. Her har man ingen problemer med at holde varmen. Den ca. 20 meter lange ovnplade opvarmes med åben ild. I dag er der 30 grader og høj luftfugtighed udenfor, så indenfor er der opstillet flere ventilatorer, som blæser på kikseproducenterne.
Det sidste led i småkageproduktionen varetages af fingernemme arbejdere. Kvinden på filmen samler 300 pakker kiks om dagen. Det tager syv en halv time, siger hun.
Der er meget godt at sige om Mauritius, som de frankofone i øvrigt kalder Maurice. Men isbilen kan kun stærkt hørehæmmede med en faible for oversukret is holde af. Dens sukkersøde ringlen kører i båndsløjfer uden ophold, hvad enten den triller ned ad strandvejene eller er parkeret her ved havneområdet ved Mahébourg, hvorfra der i øvrigt er udsigt til Lion Mountain, bjerget, hvis 440 meter høje profil med lidt god vilje godt kan ligne en slumrende løve.
“Mahébourg er ikke en smuk by”, siger en lokal guide. Det kan hun have ret i, men der er nu en kreolsk charme, en grimhedens æstetik, man kommer til at holde af, når man ser nærmere på byen. Når det er sagt, kan det nu godt lade sig gøre at tage et postkortbillede af byen og løvebjerget fra broen over Rivière la Chaux.
Ud over en gammel dansk sejlrende, rummer bugten ud for Mahébourg også en meget spændende lagune, hvor det kan anbefales at bruge en hel dag på at besøge Île Aux Aigrettes og snorkle rundt i det maritime havreservat Blue Bay Marine Park, som går for at være det bedste sted at spotte farverige koraller og interessante tropefisk.
Regnen er begyndt at sile ned, men for Skipper Benn er det kun et problem, hvis regnen er ledsaget af storm og højvande.
Benn ankrer op og kaster lidt brød ud i vandet. Brødkrummerne er så populære hos især de zebrastribede fisk, at vandet formelig skummer.
MAURITIUS I DECEMBER. CONSTANCE BELLE MARE. THE LEGEND
Mauritius er pakket ind i sære former af vattede skyer, der går fra hvide toner over i mindst halvtreds grå nuancer. Flykaptajnen på den kæmpemæssige Airbus 380-800, ser alligevel blå huller i skydækket og leverer en optimistisk vejrprognose for den kommende uge, hvor der er golffest på den subtropiske ø i det Indiske Ocean. Vi daler ned gennem skyerne, og luftbussen lander blidt i lufthavnen, der har taget navn efter landets første premierminister, statsmanden og filantropen Sir Seewoosagur Ramgoolam.
Regnen vælter ned, og de meterdybe grøfter, der løber parallelt med alle vejene, omdannes til frådende vandløb. Da taxien ankommer til det femstjernede Constance Belle Mare Plage, stilner regnen imidlertid af.
Der er badegæster både i lagunen og i poolsystemet, og et andepar vralter velfornøjede rundt blandt solvogne og parasoller. De øvrige gæster fordeler sig på resortets forskellige barer, der ligger som perler på en snor langs den lange hvide strand.
Et langsomt karbad på et stilfuldt badeværelse gør underværker for trætte rejsende, der fra badet har udsigt til strand, palmer og et Indisk Ocean i grå farver.
Belle Mare Plage er et meget stort, men på forunderlig vis også et meget hyggeligt, næsten intimt hotelkompleks. Lejligheder, suiter og villaer pakkes ind af palmer og flammetræer, der også i vid udstrækning kamuflerer stedets restauranter, barer og badegæster.
Luftkaptajnen havde ret, det lysner, og det er tid til at komme på træningsbanen og få justeret spillet. Mandag begynder amatørernes Air Mauritius Trophy, der spilles over tre dage; onsdag til torsdag er der pro-am, og på ugens sidste tre dage afvikles så The MCB Tour Championship med en perlerække af vintage storspillere som Colin Montgomerie, Sam Torrance og Phillip Price. Danske Steen Tinning deltager også.
Der er høj britisk cigarføring under amatørernes Air Mauritius Trophy. I alt fald hos Gavin, undtagen når han slår ud fra tee. Så lægges cigaren med mavebælte foran teen.
Spillet bliver let dramatisk, når bolden har retning mod de forstenede lavaklipper.
”Oh, no, a no-go!” Jean-Noëls replik er velvalgt. Hans udslag preller af mod de sorte sten og slynges tværs over fairwayen og lægger sig til hvile mellem en gruppe flamboyante flammetræer, der blomstrer orangerødt her i december.
Alles blikke retter sig mod den mauritiske golfer, da han kort efter tager sin stance mellem de flammende træer. Et aggressivt tilbagesving. Igen har bolden retning mod den sorte lava. Bolden rikochetterer flere gange mellem klipperne, inden den slynges op på green, fire meter fra flaget.
”En tidlig julegave til Noël!” Den franskkyndige golfer er rap i replikken. Noël er fransk for jul.
Kommunikationsafdelingen på Constance Belle Mare – et matriarkat af meget kompetente kvinder – skaber en cool atmosfære hos såvel ansatte, gæster, presse og andet fodfolk. Selv ustyrlige britiske golfgæster med en højest usædvanlig forkærlighed for pasta drysset med rigelige mængder ris tackles med et stort smil.
Det arbejdende folk på golfbanen smiler også. Selv når man kommer ind som sidste bold inden solnedgang, og greenkeeperne arbejder på højtryk, er der ingen sure miner. Mauritierne stresser ikke, eller også skjuler de det godt. Selv om der mangler en del arbejde endnu, inden mørket sænker sig og vanskeliggør klipningen, er de snakkesalige. Helst på kreolsk eller fransk eller engelsk – og ofte et par sprog mere som hindi eller mandarin.
”Jeg skal nok nå det hele i aften. Jeg sætter bare blus på forlygterne”, lyder det fra gartneren, der sidder formummet bag hat og briller og tørklæde, og er iført jakke, handsker og lange bukser.
Men, o.k., det er jo også sidst på dagen og kun 26-27 grader…
Der er ikke mange tilskuere til finalen på den professionelle seniorturnering The MCB Tour Championship, med mindre man tæller javahjortene med. Dyrene tager det som regel ganske roligt, når golferne nærmer sig. Måske ved de, at det kun er i naturreservatet Frédérica, man må nedlægge dem. Og kun med jagtgevær og pil og bue. Ikke med kølle! Så det er noget misvisende, at golfbanens restaurant hedder The Deer Hunter.
Ved salatbordet på The Deer Hunter fortæller Steen Tinning, at han for første gang i fem år vil bevillige sig en ferie fra golfkøllerne i januar måned, en ferie hvor der skal slappes af med løb, svømning og cykling for at komme i form til en såkaldt halv jernmand senere på året.
Hvem var det der sagde, at golfspillere ikke var seriøse sportsfolk
Det er dog ikke i salatbaren, man møder Colin Montgomerie, men i golfklubbens café, hvor den syvdobbelte vinder af Europatourens pengeliste udstråler sindsro og ligevægt. På spørgsmålet om han – som Philip Price – håber at kunne fortsætte på Senior Touren, indtil han falder om, svarer skotten alvorligt:
”Well, I’m 53 now, and I certainly would like to continue on the Tour for another six years, but, of course, that depends on my health. Knock on wood.” Montgomerie trommer let på bordkanten og ser tankefuld ud.
Dette var sjette del i serien – syvende del kan læses her. Nye læsere kan med fordel begynde forfra og læse første del først.
Tekst & fotos: Kim Boje
GOLF
The Legend: https://www.constancehotels.com/en/experiences/golf/legend/
Alle golfbaner på Mauritius: https://www.holidify.com/pages/golf-courses-in-mauritius-2685.html
MAHÉBOURG OG OMEGN
- The National History Museum of Mauritius, HPM3+F8G, Royal Rd, Mahébourg, https://mauritiusmuseums.govmu.org/mmc/?page_id=1843 og https://www.mauritius-holidays-discovery.com/museum-of-mauritius.html
- Biscuiterie Rault, http://biscuitmanioc.com/home.html
- Blue Bay Marine Park, https://mauritiusattractions.com/aigrettes-blue-marine-park-mahebourg-private-tour-p-159.html
VEJRET
Danske og udenlandske hjemmesider, der reklamerer for ture til Mauritius, gør desværre meget sjældent opmærksom på, at man i regntiden december-marts skal forvente meget høj luftfugtighed og regnfuldt vejr og omkring 35 grader om dagen og 25 om natten. Man kan også få enkelte solrige dage i den våde tid, og det betyder meget høj grillfaktor, så teetiden bør placeres i den årle morgenstund.
Fra april til november kan man forvente tørt, solrigt vejr og omkring 27 grader om dagen og 17 om natten. Det betyder dog ikke, at man ikke kan få enkelte regnbyger i den tørre tid, men det generer sjældent golfspillerne, der kan golfe i alle juli måneds lyse timer
Eric Maurice Fonsenius skriver om cyklonerne, at de ”opstår i den østlige del af Det indiske Ocean i månederne november til april. (…) Skulle du være så ’uheldig’ at løbe ind i en cyklon under din ferie, så vær ikke ked af det, det kan godt være en ganske positiv og spændende oplevelse (Mauritius. Guide til øen i Det indiske Ocean, Forlaget BoD, 2022, s. 23).”
PS: Dag og nat er næsten lige lange. Solens store pære tændes klokken 6 og slukkes klokken 18. Det varierer maksimalt en time i løbet af året.
HOTELLER OG PENSIONATER
Mulighederne er legio. Eric Maurice Fonsenius skriver i Mauritius guide side 28: ”Der er hoteller og pensionater i alle prisklasser på Mauritius. Lige fra de vildeste luksushoteller til over 10.000 kr. pr. dag og pensionater til under 200 kr. (…) Derudover findes der henved 1.000 private udlejere, der udbyder alt lige fra hele villaer til gæstehus og værelser.” Her et par eksempler:
- Constance Belle Mare Plage, femstjernet resort med to tilhørende golfbaner, The Legend og The Links, https://www.constancehotels.com/en/hotels-resorts/mauritius/belle-mare-plage/
- Constance Prince Maurice, femstjernet resort – endnu mere extravagant end selv Constance Belle Mare Plage – med to tilhørende golfbaner, The Legend og The Links, https://www.constancehotels.com/en/hotels-resorts/mauritius/prince-maurice/
- Fleurvilla, Paradizo Lane, Péreybère, Grand Baie; tel. +230 5813 0001, få meter til lille, offentlig strand
- Solana Beach, 4-stjernet resort – en kort gåtur fra Constance Belle Mare Plage –
Coastal Road, Belle Mare, tel. +230 402 7200, info@solanabeach.mu, https://southerncrosshotels.mu/solana/
TRANSPORT
Det kan varmt anbefales at leje en bil hos de lokale udlejere, der er væsentlig billigere end de internationale bureauer. Check dog lige bilens tilstand og forsikringsbetingelserne først. Taxi for turister har statsregulerede priser, der ligner det danske prisniveau.
Opholder man sig udelukkende på et resort vil man leve i en parallelverden, hvor man glimrende kan fordrive tiden på den hvide sandstrand eller i den turkisblå lagune. I eget køretøj derimod kan man let komme rundt på hele Mauritius og danne sig et indtryk af, hvordan almindelige kreoleres hverdag ser ud. Og ikke at forglemme: man vil kunne lægge en rute, der går forbi alle øens fremragende golfbaner!
NB: Kør forsigtigt i Mauritius. Landevejene er ofte bulede og hullede og altid smalle med en dyb grøft i siderne for det tilfælde, en cyklon hælder vand ud over øen. På alle veje – også de firesporede – kan man sagtens møde cykler og knallerter og folk, der krydser vejbanen til fods.
GUIDEBØGER OG REJSESKILDRINGER
- Eric Maurice Fonsenius, Mauritius. Guide til øen i Det indiske Ocean, Forlaget BoD, 2022
- Alexandre Richards, Mauritius. Rodrigues. Réunion, The Bradt Guide, 2022
- Maurice. Rodrigues, Michelin, Le Guide Vert, 2020
MEDIER
Mauritius Times, http://www.mauritiustimes.com/
VALUTA
Man kan hæve mauritiske rupees, MUR, i ATM’er på Mauritius. Efter sigende kan man købe dem i Forex og i Tavex i København (og vist også Odense og Aarhus). Man kan normalt betale med diverse betalingskort på hotellerne, men den lokale mønt er en fordel, når man giver drikkepenge, handler på et marked eller køber frokosten i et gadekøkken.