Opdateret: LET og LPGA har lavet et joint venture, så LET fremover vil være ejet LPGA overtager halvdelen af LET. Læs mere i denne artikel.
— oOo —
Senere tirsdag vil Ladies European Tour (LET) og LPGA chefen Mike Whan fremlægge en samlet plan for et samarbejde, hvor LET fremover vil være ejet ligeligt mellem LET og LPGA. Det sker på et spillermøde op til Andalucia Costa del Sol Open de Espana, og i sidste ende er det op til spillerne, om man skal indgå et sådant samarbejde.
De seneste år har LET været i store problemer både økonomisk som tour og i forhold til at have en turneringsrække med præmiesummer, som LET spillerne kan leve af. Der er ganske enkelt for få turneringer og præmiesummerne er ikke store nok.
Fra 2016 – 18 har man talt om en mulig overtagelse så LPGA, evt. i samarbejde med Europa Touren og R&A, skulle overtage LET, men det endte at LET afviste at være ejet og drevet af LPGA.
I starten af oktober blev LET spillerne orienteret om, at man under Solheim Cup 2019 i september havde genoptaget drøftelserne med LPGA, og at man arbejdede på at fremlægge en plan under et spillermøde den 26. november. En plan der omhandler et mere ligeligt samarbejde, hvor LPGA vil forsøge at hjælpe LET til at blive genopbygget og udvidet.
– Vi kan investere, men ikke tage penge ud
LPGA chefen Mike Whan rejste til Spanien i lørdags, så han overværede faktisk ikke finalerunden af sæsonfinalen CME Group Tour Championship, hvor Sei Young Kim vandt 1,5 mio. $. På et pressemøde afslørede han mere om planerne for samarbejdet mellem LET og LPGA:
– Bestyrelserne for LPGA og LET har enstemmigt stemt for, at vi skal arbejde videre med et joint venture. I sidste er LET dog, som LPGA, styret af spillerne, så det er dem der skal stemme om det, sagde Mike Whan på et pressemøde i fredags og fortsatte:
– Jeg mener, at det er en unik mulighed. Det er et 50/50 samarbejde med seks bestyrelsesmedlemmer fra hver. Og alt overskud skal blive i Europa, så vi kan ikke tage penge ud af samarbejdet. Vi kan investere i LET, men vi kan ikke tage penge ud, hvilket jeg har fået min bestyrelses opbakning til. De europæiske spillere skal forstå, at det ikke er en amerikansk vækststrategi.
– Vi skal gøre det, fordi vi kan
Missionen for LPGA er, at give damespillere muligheden for at forfølge deres drømme indenfor golf. Ikke nødvendigvis kun i USA og ifølge Mike Whan vil man netop gerne hjælpe i Europa:
– Jeg sagde til min bestyrelse, at jeg synes vi skal gøre det, fordi vi kan. Vi kan gøre det, og jeg mener, at det er vores ansvar. Vores grundlæggere af LPGA ville have gjort det, hvis de havde muligheden, så hvorfor skulle vi ikke gøre det?
Hvis det ikke lykkedes at lave en aftale mellem LET og LPGA, så er det dog også fint for Mike Whan:
– Jeg håber, at vi kan finde en løsning. Men hvis det ikke er hvad LET spillerne ønsker, så er det også fint for mig. Vi føler, at det er vores ansvar at gøre forsøget, men jeg bliver ikke fornærmet, hvis det ikke bliver til noget.
LET ranglisten giver ikke direkte adgang til et LPGA kort
De fleste spillere drømmer om at spille på LPGA, da det på alle måder er den førende tour med store præmiesummer. Selv et nyt tæt samarbejde vil dog ikke i første omgang give et LPGA kort til de bedste på ranglisten.
Den primære adgangsvej til LPGA er ved at spille på Symetra Tour i USA, hvor top-10 på ranglisten får et LPGA kort, eller via Q-Series Tourskolen, hvor der spilles om 45 LPGA kort.
Det vil der ikke umiddelbart blive lavet om på, men Mike Whan erkender nødvendigheden af, at der skal være en form for adgang til LPGA. På længere sigt når LET har fået flere turneringer, så kan de bedste på LET ranglisten måske kvalificere sig til LPGA, men ikke endnu:
– I første omgang vil LET give adgang til Q-Series. Det er vigtigt for mig, at der er et tilstrækkeligt antal turneringer med fuldt felt henover sæsonen, så man gentagne gange skal vinde over mange spillere og bevise sit værd til en direkte adgang. På kort sigt kan vi give adgang til Q-Series, hvor næsten halvdelen af feltet får et LPGA kort, sagde Mike Whan.
Mike Whan har haft 10 års succes på LPGA
Da Mike Whan tiltrådte som chef for LPGA i 2010 havde LPGA også sine udfordringer, da man ovenpå finanskrisen havde mistet mange turneringer og der var dårlig tv-dækning. Hans baggrund var ledende stillinger indenfor salg og marketing hos bl.a. Procter & Gamble, Wilson Golf, TaylorMade Adidas Golf samt som direktør for Mission Hockey.
Siden er det gået meget frem for LPGA, så Mike Whan har haft 10 års succes hos LPGA, og har netop lavet en langvarig forlængelse af ansættelsesaftalen.
Der var 24 LPGA turneringer i 2010 med en præmiesum på 41,4 mio. $, mens der var 33 i 2019 med en præmiesum på 66,9 mio. $. I 2020 vil der igen være 33 turneringer, men nu med en præmiesum på hele 75,1 mio. $, så for fjerde år i træk sættes rekord med den største samlede præmiesum nogensinde.