Mens vi nærmer os 3 års dagen for at Rusland angreb Ukraine den 24. februar 2022, så fortsætter ECCO med at sælge sko i Rusland. De fortsætter også med at markedsføre sig, og selvom de på nogle områder holder lidt lav profil, så fortsætter de ufortrødent indenfor golf. Sikkert fordi der ikke har været megen modstand fra golf-sporten, og senest har de nu lavet en sponsoraftale med Thorbjørn Olesen.
Der har været en del direkte kritik af ECCO for deres fortsatte forretning i Rusland, men det synes ikke at være gået ud over omsætningen, og de har også fortsat en stor global markedsandel indenfor golfsko.
Nu spiller 35-årige Thorbjørn Olesen også i ECCO sko, da de netop har indledt et sponsorat med ham. Han har vundet 8 gange på DP World Tour, senest Ras Al Khaimah Championship 2024, og var med til at vinde Ryder Cup 2018 i Paris.
– Jeg er beæret over at blive en del af ECCO Golf’s hold af ambassadører, siger Thorbjørn Olesen i en pressemeddelelse og fortsætter:
– Det er spændende, at jeg får muligheden for at arbejde med et brand fra mit hjemland, og ECCO’s ambitioner om innovation og præstation stemmer perfekt med mine egne mål. Jeg har altid beundret deres sko for deres stil og komfort, og ser frem til at repræsentere deres brand fremover.
Fortsat sponsor for Bjørn, Stenson, Ko og den største YouTuber
ECCO er bl.a. også sponsor for Thomas Bjørn, Henrik Stenson, Erik van Rooyen, Lydia Ko, Alison Lee, ECCO Tour, de hjalp podcasten Golf Showet med at dække DP World Tour Tourskolen og så er de sponsor for den største golf-YouTuber Rick Shiels, der har flere end 2,9 mio. følgere på YouTube.
ECCO er sågar titelsponsor for to af de tre ECCO Tour turneringer, der til april skal spilles i Polen. Et land der frygter at Rusland ikke vil stoppe, hvis det lykkedes dem at annektere Ukraine. Næppe med det samme men Rusland annekterede Krim i 2014, og otte år senere angreb de Ukraine.
Fra boykot af ECCO sko til efterspørgsel fra kunderne
Flere forhandlere af ECCO sko stoppede samarbejdet da det stod klart, at ECCO ville fortsætte deres forretning i Rusland. Men der gik ikke lang tid før kunderne efterspurgte ECCO produkter, og så begyndte vendte flere forhandlere rundt på en tallerken.
I april 2022 suspenderede Golf Experten samarbejdet med ECCO, men både Golf Experten og andre med boykot som f.eks. Boozt.com begyndte efter få måneder igen at sælge ECCO sko, da der fortsat var stor efterspørgsel efter deres produkter.
– Vi kan kun beklage, at vi for nuværende ikke kan leve op til sidste års udmelding, men vi er i en konkurrencemæssig situation, hvor vi skal have de mest eftertragtede varer på hylderne. Det er Eccos golfsko fortsat, skrev Golf Experten direktør Kim Johansen ifølge DetailWatch.dk på Facebook i juli 2023.
Som kommunikationsrådgiveren Anders Heide Mortensen skrev i en kommentar på Finans.dk i april 2024:
– Ud fra – næsten – enhver logik ville Ecco derfor gøre klogt i at holde lav profil. Sælge sko og holde sig neddykket. Det ville være mange kommunikationsrådgiveres råd. Men virksomheden i Bredebro i Sønderjylland har i stedet valgt at gå frem på banen. Ledelsen vurderer, at danskere, der spiller golf, og danskere, der vil gå en tur, er ligeglade med krig og politik. De har ingen meninger. De har sko, skrev Anders Heide Mortensen bl.a i sin kommentar “Alle elsker ECCO”.
Måske har enkelte golfspillere skiftet sko, men der har ikke været massive protester og boykot mod ECCO, der regnskabsmæssigt ikke synes påvirket af situationen. Tværtimod, da de har undgået det tab som en exit fra Rusland ville have givet.
ECCO forsvarer sig med, at de passer på de ansatte
Modsat mange andre virksomheder driver ECCO fortsat forretning i Rusland, som er ét af deres største markeder lige efter USA og Kina. Og et marked med en stor investering, da man i år 2020 opkøbte den russiske distributør med flere end 200 butikker og ca. 1.800 ansatte for mere end 1 mia. kr.
ECCO ejer hele værdikæden fra råhuder til forbruger, for deres egne butikker, og har forsvaret sig med, at hvis man trækker sig ud af Rusland, så ville det ikke blot gå udover de ansatte i Rusland, men over hele verden. ECCO har vurderet, at det i alt kunne blive nødvendigt at afskedige op mod 5.000 ansatte, hvis man trak sig ud af Rusland. Det kan man bl.a. læse i en artikel på tv2.dk med gengivelse af en ECCO pressemeddelelse fra marts 2024.
En argumentation som ikke godtages af en professor i virksomhedsetik og en lektor med speciale i virksomheders samfundsansvar som kforum.dk talte med. For ECCO siger på den måde, at deres medarbejdere er vigtigere end krigen, og det der sker i Ukraine står ikke mål med, at nogle tusinde medarbejdere kan miste deres job.
I 2023, som er ECCO’s seneste regnskab, havde man en uændret omsætning på 1,6 mia. € svarende til 11,7 mia. kr. Resultatet efter skat steg med 2 % til 90 mio. € svarende til 671 mio. kr.
ECCO sko sælges i 88 lande fra flere end 2.000 ECCO butikker og flere end 14.000 andre butikker. ECCO er familieejet og har flere end 20.000 ansatte på verdensplan.