AnbefaletHvordan lærte vi at gå?

Hvordan lærte vi at gå?

I en ny serie på 19hul.dk vil Renè Wiesel fra NEM GOLF fortælle om naturlig læring og growth mindset indenfor golf. Læs mere i denne første artikel og nedenfor:

Hvis vi nu lige sammenfatter de to begreber naturlig læring og growth mindset, kan det måske bedst gøres med noget de fleste af os kender fra egen krop.

Hvordan lærte vi at gå?

Dengang vi sad på gulvet, og havde kravlet rundt i huset eller lejligheden i længere tid, fik vi fra omverden en ide om, at der var mere i livet end at drøne rundt i andres fødder og nullermænd.

Selve tanken om at man kunne gå, kendte vi af gode grunde ikke engang begrebet af endnu. Så vi skulle til at gøre noget ukendt, og havde kun os selv og de nærmeste omgivelser til at gøre brug af.

Et bordben eller en stol kunne være lige i nærheden og fungere som støtte rent fysisk, men mor og far kunne være den følelsesmæssige støtte, som gav opmuntring med al den information, som kun et barn kan forstå.

Udstråler mors ansigt frygt eller glæde, indeholder deres ord lyde der opmuntrer, og giver mod på at prøve igen, hvis man fejler. Det er den indre kamp, der skaber de nye forbindelser til at holde balance, hele kroppen er på spil, alle de muskler der endnu ikke er færdigudviklet begynder at arbejde sammen og med mere øvelse sker miraklet lige pludseligt. Det første skridt er taget, og endnu en færdighed er i sin spæde start, og hvem ved hvad det fører til.

Første gang man så falder ned på halen, mærker konsekvensen af ens fejl fare igennem kroppen og hjernen, er det første man gør, at afkode hvad omgivelserne forventer at reaktionen på oplevelsen skal være.

Mors ansigt er med-følende og hendes nååååår lyd giver plads til at gråd er ok, men den umiddelbare efterfølgende ooooopp igen, i et lysere toneleje fortæller også, at der ingen skade er sket, og jeg trygt kan fortsætte min kamp.

Det er i essensen sådan naturlig læring og growth mindset fungerer i sammenhæng.

Det ville vist være utænkeligt, at vi viste eller fortalte barnet hvordan konceptet gang fungerer i teorien, med forklaringer om hvordan specifikke muskler i kroppen skal sammensættes til resultatet af en, der går perfekt.

  • “Her skal du se min dreng, manden på billedet hedder Usain Bolt og vi skulle gerne have dig til at løbe lige så hurtigt som ham om en 16-17 år, her er planen…..”

Det ville ikke være hverken humant eller givtigt at kritisere, og dømme de fejl vi laver, når vi har taget det første skridt.

  • “Nej nej nej, kan du ikke forstå, at du skal blive ved med at gå for at komme hurtigere hen til mig og iøvrigt er din balance også ret dårlig.”
  • “Tag dig nu sammen for jeg ved du godt kan, du skal bare gøre dig mere umage.”

Det ville være helt utænkeligt i situationen med barnet, men det er ikke destro mindre den måde, vi senere i livet begynder at lære på.

Når vi får at vide, vi skal sidde ordentlig, spise ordentlig, lave sine lektier ordentligt osv. osv. Det er i sidste ende fixed mindset eller negativ psykologi, som lægger en hæmning på vores naturlige udvikling.

98% af alt læring sker ubevidst, systemet lærer altså uden, vi er klar over det. Så når nogen der er blevet skældt meget ud ved middagsbordet, og systemet har været presset til det yderste for at gøre det rigtigt, for at undgå skæld ud. Så kan man helt sikkert spise pænt senere i livet, men det kan ligeså godt have medført en selvbevidsthed omkring måltidet, der gør, at man måske har det dårligt med at spise sammen med andre i mindre eller større forsamlinger. Man kan knapt løfte glasset op til munden af angst for spilde indholdet ud over hele bordet, og er derfor hæmmet i at nyde oplevelsen.

Fixed mindset

= jeg tror noget om mig selv (oftest lært af en udefrakommendes dom over rigtigt og forkert)

  • Mine talenter er medfødt.
  • Jeg er god til regning, men jeg kan aldrig lære at gå på line.
  • Mine fejl er viser begrænsningen af min formåen.
  • Jeg vil og kan blive perfekt, hvis bare jeg gør det rigtigt.
Growth mindset

= jeg tror på mig selv, alt kan læres hvis jeg øver mig på det, og der vil aldrig være en grænse for min udvikling.

  • Mit talent som menneske er, at jeg kan lære alt, hvis jeg bruger tid på at øve mig i det.
  • Jeg bliver aldrig perfekt idet et menneske ikke er skabt til perfektion, men er skabt til at kunne gøre sublime ting.
  • Fejlen er mit vigtigste pejlepunkt for udvikling.

De to forskellige mindset er begge vigtige egenskaber i et menneskes liv, og er en del af det samme, ligesom yin og yang, positiv og negativ. Vi har brug for at kunne skelne imellem, hvornår vi er det ene, og hvornår det er mere hensigtsmæssigt at være det andet.

At have et ret låst tankesæt omkring visse dele af tyngdeloven eller trafiksikkerheden kan rede ens liv og kan være rigtigt positivt.

Men at have et growth mindset når vi skal lære, er altså heller ikke så tosset, selvom det nogle gange kan konflikte med vores logiske sans, som tror den kender alle svar på forhånd, men det gør den bare ikke.

Følg NEM GOLF på www.facebook.com/nemgolf.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - udsendes hver mandag

Når du har skrevet din e-mail adresse og trykket tilmeld, modtager du en e-mail, hvor du skal bekræfte din tilmelding. Du kan altid framelde dig nyhedsbrevet ved at trykke på linket i bunden af nyhedsbrevet eller sende en mail til info@19hul.dk. Vi passer på dine data - læs mere i vores persondatapolitik.

Relaterede artikler

Èt slags straf for langsomt spil i sin DP World Tour debut

Jacob Skov Olesen fik ikke ligefrem en drømmedebut på DP World Tour, da han fik ét slags straf for langsomt spil. Turneringen er afkortet...

Rasmus Højgaard fik 7 mio. kr. i Race to Dubai bonus

Med en 2. plads i DP World Tour sæsonfinalen blev Rasmus Højgaard også nr. 2 på Race to Dubai ranglisten, hvilket gav ham en...

De fem nyeste artikler på 19hul.dk