Haderslev firmaet Add-Wise står sammen med firmaets norske partnere bag en international lancering af SPONSOR.me – en crowdfunding platform udelukkende dedikeret til sporten. Platformen har allerede over 150.000 unikke brugere og indsamler månedligt et større 6-cifret beløb i sportens tjeneste.
I denne uge er SPONSOR.dk og SPONSOR.no blevet til SPONSOR.me, hvilket markerer startskuddet for en international lancering af crowdfunding platformen, der udelukkende er dedikeret til sporten og dens udøvere. Der arbejdes i øjeblikket på højtryk for at oversætte sitet til mange forskellige sprog heriblandt Hindu, for at SPONSOR.me som international platform stadig vil fremstå ”lokal” for de forhåbentligt mange nye brugere.
– Vi har i lang tid haft forespørgsler fra udlandet angående SPONSOR.me og nu har vi taget den endelige beslutning om at gå internationalt. I første omgang var planen, at vi ville sammenlægge den norske og danske del og så gradvist udvide igennem Europa, men forespørgsler fra mange lande – blandt andet et stort indisk sportsmanagement bureau – gjorde, at vi besluttede en større international lancering allerede nu, udtaler ejer af Add-Wise, Michael Møller, en af de 3 grundlæggere af SPONSOR.me.
– SPONSOR.me henvender sig til alle udøvere indenfor sporten – amatører som professionelle – og indsamlingerne baserer sig i høj grad på aktivering af ens eget netværk. Dermed bliver mange indsamlinger personlige og med et lokalt aspekt, hvorfor vi lancerer på de forskellige landes eget sprog og ikke kun et site på engelsk, lyder det samstemmende fra Otto Kalvø og Ola Akselberg, de to norske partnere i det internationale trekløver.
I Danmark har blandt andet Dansk Rugby Union nydt godt af SPONSOR.me via et formelt samarbejde. Via platformen indsamlede de kr. 16.700,- til deres kvindelandshold i løbet af kun 4 dage – og tidligere over kr. 10.000,- til deres U18 landshold i løbet af 8 dage. Ingen af disse landshold har tidligere haft faste sponsoraftaler, så indsamlingerne via SPONSOR.me hjælper de rigtige steder, nemlig udøverne.
Fra Dansk Rugby Union lyder det:
– Crowdfunding har vist sig som en rigtig god mulighed for dansk rugby. For en sport uden den store mediedækning, er det svært at tiltrække store sponsorer. Hos SPONSOR.me har vi i stedet haft succes med at aktivere vores og spillernes netværk og dermed give mulighed for at alle kan støtte landsholdene på en meget direkte måde – uden at det kræver store midler. Samtidig er det administrativt nemt for alle.
SPONSOR.me er etableret i Norge og blev i sommeren 2015 lanceret i Danmark. På SPONSOR.me kan forbund, klubber, hold eller enkelte sportsudøvere starte indsamlinger, der kan finansiere mange forskelligartede sportsrelaterede projekter. Efter devisen ”Mange bække små” kan indsamlerne via mikrosponsorater modtage støtte til at opfylde deres drømme fra personer eller virksomheder i deres eget netværk, by, lokalområde, landsdel, hele Danmark og nu også fra internationale støtter.
SPONSOR.me har i Danmark til huse i Haderslev i Sønderjylland, hvorfra hele den globale lancering af platformen koordineres.
SPONSOR.ME og crowdfunding:
- Crowdfunding kan på dansk oversættes til Netværksfinansiering. Crowden er dermed betegnelsen for ”netværk”. Tidligere var crowdfunding mest brugt til finansiering af erhvervsprojekter og især start-ups.
- Crowdfunding ”lever” primært af de såkaldte ”mikrosponsorater”, som er små bidrag, men fra mange forskellige bidragsydere, private og virksomheder i skøn forening.
- Devisen er: mange bække små – og synlighed også for dem, som støtter med større beløb.
- Succes via crowdfunding opnås speciel via aktivering af ens netværk på sociale medier og udbredelse af indsamlingen til flest mulige.
- SPONSOR.me er dedikeret til sportsrelaterede indsamlinger.
- Forbund, sportsudøvere, hold og klubber kan på få minutter lægge en – eller flere – indsamlinger op på SPONSOR.me.
- SPONSOR.me har i Danmark på nuværende tidspunkt allerede etableret samarbejder med blandt andet Dansk Rugby Forbund og Den Danske Billard Union omkring indsamlinger til blandt andet deres respektive landshold.
- Platformen har i dag over 150.000 unikke brugere.
- Der indsamles månedlig et større 6-cifret beløb til sporten.