Dubai Desert Classic har mistet sin titelsponsor, da kriseramte Slync.io og DP World Tour er blevet enige om at afbryde samarbejdet. Chris Kirchner, der var medstifter, direktør og bestyrelsesformand, er blevet fyret
Slync.io blev præsenteret som ny titelsponsor i efteråret 2021, og præmiesummen blev mere end fordoblet til 8 mio. $ samtidig med, at det blev en Rolex Series turnering.
Det skulle være en 5-årig aftale med start i 2022, hvor Viktor Hovland vandt Slync.io Dubai Desert Classic, men nu skal man på jagt efter en ny titelsponsor.
En talsperson for DP World Tour bekræfter overfor theguardian.com, at man har lavet en aftale med Slync.io om, at ophæve samarbejdet. Man bekræfter også, at Dubai Desert Classic fortsat vil være en Rolex Series turnering, når den spilles fra den 26. – 29. januar 2023.
Slync.io har fyret stifteren som direktør og bestyrelsesformand
Slync.io er en teknologi-virksomhed, der efter eget udsagn revolutionerer global logistik med løsninger til booking og administration af fragt for bl.a. rederier.
Efter en investeringsrunde på 60 mio. $ i februar 2021 med Goldman Sachs som primær investor var Slync.io vurderet til 240 mio. $ svarende til 1,8 mia. kr. i dagskurs.
Det er udadtil en kæmpe succes, men mens den 34-årige medstifter, direktør og bestyrelsesformand Chris Kirchner rejste rundt i sin egen privatjet til bl.a. golfturneringer og købte en dyr Ferrari, så var der medarbejdere i Slync.io, som var to måneder bagud med lønnen, hvilket er beskrevet af forbes.com.
Han spillede bl.a. Pro-Am med Rory McIlroy i Dubai, og var med i JP McManus Pro-Am’en i Irland og Pro-Am’en op til LIV Golf turneringen i London.
Chris Kirchner købte som sådan også den konkurs-truede engelske fodboldklub Derby County. En traditionsrig klub der har været i Premier League, men nu spiller League One, der er den tredje bedste række i England. Da Kirchner skulle betale for købet af klubben kom der dog ingen penge, og senere blev Derby reddet af en lokal forretningsmand.
Chris Kirchner blev suspenderet som direktør og bestyrelsesformand i juli, og fyret i begyndelsen af august. Fremtiden for Slync.io er uvis, for i følge Forbes har de også færre end fem betalende kunder, og med medieomtalen af Chris Kirchner er det ikke blevet lettere for dem.
Et lille marketingbudget, men mange golfspillere
I følge Forbes skulle Slync.io i 2022 betale omkring 8 mio. $ for titelsponsoratet og andre ydelser fra DP World Tour samtidig med, at marketingbudgettet for 2021 kun var på 500.000 $.
Samtidig havde Slync.io også deres eget team af professionelle spillere som ambassadører. Heriblandt Justin Rose, Viktor Hovland, Erik van Rooyen, Bernd Wiesberger og Sepp Straka samt Jennifer Kupcho og Albane Valenzuela.
Det er dog lidt uklart hvem der fortsat er ambassadører for Slync.io, for Rose og Hovland har ikke båret deres logo de seneste måneder, mens Bernd Wiesberger har båret deres logo under både LIV Golf turneringer og senest BMW PGA Championship.